Cesare Brizio

Project OTTO FFY Cafe Racer - Status report, June 2017 - 300+ grams less: Otto or 7700?

 

L'ultima cosa migliorabile in termini di leggerezza erano le ruote della Otto, che ho sostituito con due ruote a 24 raggi calcolate e costruite da me (e centrate da Carlo Borghi), preparate con i seguenti componenti:

  • Cerchi American Classic RD2218, profilo basso vintage look, 375 grammi ognuno
  • Mozzi "New Old Stock" Shimano Dura Ace HB-7110 a flangia bassa, 24 fori
  • 24 raggi sfinati DtSwiss revolution
  • Nipple in Ergal

così portando il peso totale a secco nettamente sotto i 7700 grammi. Niente male per una bicicletta dal look classico con un telaio di più di vent'anni fa e componenti con oltre trent'anni di età!

La bicicletta in ordine di marcia comprende anche:

  • borsetta da sella per attrezzi (pompa Blackburn Airstick, due leve per copertoncini, una camera d'aria), peso totale 207 gr
  • contachilometri multifunzione wireless, peso totale 50 gr incluso sensore
  • Borraccia (20 gr + 500 cc acqua)

The last thing that could be improved, in terms of weight, were the wheels, that I changed with two self-calculated, self-built 24-spokes units (trueing courtesy of Carlo Borghi), prepared with the following components:

  • American Classic RD2218 rims, vintage-looking low profile, 375 grams each
  • NOS Shimano Dura Ace HB-7110 low-flange hubs, 24 holes
  • 24 DtSwiss Revolution double butted spokes
  • Ergal Nipples

thus bringing overall unladen kerb weight well under 7700 gr. Not too bad, for a classic-looking bike including 20+ years old frame and 30+ years old components!

The bicycle in running order includes also:

  • seat toolbag (Blackburn Airstick pump, two tire levers, one inner tube), total weight 207 gr
  • multiufunction wireless speedometer, total weight 50 gr including sensor
  • water bottle (20 gr + 500 cc water)

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Project Otto FFY - July 2017

Project Otto FFY - June 2017

Weight Table, June 2017

Weight Table